Wednesday, November 8, 2017

Raja Thibaw 1878-1885

Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
Peranan Raja Thibaw dalam penentangannya terhadap British pada abad ke-19.
Raja Thibaw dilahirkan pada tahun 1858 di Mandalay, Myanmar. Raja Tihibaw merupakan anak Raja Mindon Min dengan Puteri Laungshe. Raja hibaw mendalami ajaran agama Buddha di tokong sejak kecil lagi. Baginda pemerintah terakhir Dinasti Konbaung di Myanmar. Beliau memerintah antara tahun 1878-1885. Pemerintahannya berakhir detelah pendudukan Hulu Myanmar oleh British. Beliau meninggal dunia pada 19 Disember 1916 di Ratnagiri Fort, India.[1]

Peranan dalam penentangan terhadap British
Raja Thibaw sangat dikuasai oleh Permaisuri Supayalat dan Taingda sehingga Hluttaw, sebuah badan yang berpengaruh dalam sistem pemerintahan pusat merasa terancam lalu terpaksa mengikut sahaja dasar Raja Thibaw dan permaisurinya.
Raja Thibaw mengamalkan pemerintahan yang keras, menekan, dan menindas berbanding dengan pemerintahan ayahandanya yang bertolak ansur dengan istana, rakyat, dan kuasa asing. Sikap Raja Thibaw menyebabkan saudagar-saudagar British merasa tidak puas hati lalu mendesak kerajaan British di India supaya menguasai Myanmar Hulu.

Pada zaman pemerintahan Raja Thibaw perbendaharaan Myanmar Hulu mengalami masalah kekurangan sumber pendapatan. Sebagai menyelesaikan masalah tersebut, Raja Thibaw meningkatkan cukai terhadap golongan masyarakat.[2]

Dari segi pentadbiran, Raja Thibaw menambahkan jumlah jabatan dalam Hluttaw daripada empat menjadi empat belas. Satu unit pentadbiran baharu di peringkat daerah, iaitu khayaing dibentuk mengikut model pentadbiran British di India. Tujuannya adalah untuk memusatkan pentadbiran di istana Myanmar Hulu. Myanmar Hulu dibahagikan kepada sepuluh daerah di
bawah Menteri Daerah. Raja Thibaw juga memperkenalkan jawatan Myo-ok mengikut sistem pentadbiran yang diamalkan oleh British di Myanmar Hilir.[3]
Dasar Luar Raja Thibaw
Hubungan dengan Perancis dan British
      Raja Thibaw mengamalkan dasar berbaik-baik dengan kuasa Perancis sebagai usaha untuk menangani ancaman dan kemaraan British. Beliau memahami bahawa British tidak senang dengan kehadiran Perancis di Annam dan Tongking. Beliau telah bertindak menjalinkan perjanjian perdagangan dengan Perancis dan menghantar wakilnya, Atwinwun ke Paris untuk membuat perjanjian yang ditandatangani pada 1 Januari 1885. Sebenarnya, Raja Thibaw ingin membeli senjata dari Perancis.

      British mendapat tahu tentang usaha Raja Thibaw tersebut. Duta British telah menemui dengan wakil Perancis, Fules Ferry dan menyatakan British akan menggunakan kekerasan ke atas Myanmar sekiranya pihak Perancis masih lagi terlibat dalam perkara senjata ini. Pihak Perancis telah memberi jaminan bahawa isu senjata tidak disentuh dalam perjanjian dengan Myanmar kerana yang ditandatangani hanyalah perjanjian perdagangan yang tidak mengandungi apa-apa implikasi politik atau bantuan ketenteraan kecuali wakil Perancis akan
ditempatkan di Mandalay.[4]

       Perancis melalui wakilnya, Frederic Haas pernah menasihati Raja Thibaw supaya mengeratkan hubungan dengan British. Raja Thibaw tegas dengan pendirian tidak mahu menerima semula Residen British.Raja Thibaw berpendapat beliau boleh menangani kekuasaan British dengan bantuan Perancis. Oleh itu, beliau banyak memberi keistimewaan seperti kebenaran menubuhkan bank di Mandalay kepada pihak Perancis. Pembinaan jalan kereta api dari Mandalay ke Toungoo adalah atas pembiayaan Perancis.

Terdapat khabar angin bahawa orang Perancis akan mengambil alih pengurusan hak monopoli diraja, mengawasi perkhidmatan pos, menjalankan kapal-kapal di Sungai Irrawady, dan dapat menyewa lombong-lombong batu delima. Semua perkara tersebut membimbangkan pihak British di Myanmar Hilir. Yang memburukkan Iagi hubungan Raja Thibaw dengan British ialah berita yang menyatakan bahawa Perancis akan menghantar senjata ke Myanmar sebaik sahaja keamanan di Tongking berjaya dipulihkan.[5]

Tindakan Raja Thibaw terhadap Syarikat Perdagangan Bombay-Myanmar
Syarikat Perdagangan Bombay-Myanmar mengusahakan perdagangan kayu jati di kawasan Myanmar Hulu. Raja Thibaw yang tidak menyukai British telah mengambil tindakan terhadap syarikat ini dengan mengemukakan perkara berikut terhadap syarikat tersebut:
(a) Mengeluarkan kayu jati melebihi dua kali ganda daripada yang
dibenarkan.
(b) Memberi rasuah kepada pegawai kerajaan.
(c) Tidak memberi upah yang sewajarnya kepada pekerja-pekerja Myanmar seperti yang dijanjikan.
Syarikat ini didenda sebanyak 23 juta rupee dan ini menyebabkan pihak British berasa tidak berpuas hati walaupun penipuan syarikat tersebut agak benar seperti yang dibuktikan oleh Majlis Hluttaw.British dengan segera meminta diadakan rundingan tetapi Raja Thibaw menolaknya kerana beliau yakin Perancis akan menyokong dan membantu Myanmar dalam saat-saat seperti itu. Akan tetapi, pada bulan September, Freycinet (menggantikan fules Ferry) telah mengubah dasar Ferry dengan serta-merta. Raja Thibaw terpaksa menghadapi sendiri masalahnya dengan pihak British.

British menganggap hukuman Raja Thibaw terhadap syarikat tersebut tidak adil lalu bersiap sedia untuk bertindak secara kekerasan terhadap Myanmar. Duta Myanmar di Perancis dan duta China di London cuba menawarkan diri untuk berunding tetapi British enggan.British menghantar kira-kira 10 000 orang tentera ke Myanmar. British memberi kata dua supaya Raja Thibaw mencari orang tengah bagi menyelesaikan masalah Syarikat Perdagangan Bombay-Myanmar dan pada masa hadapan dasar luar Myanmar akan ditentukan oleh kerajaan British. Raja Thibaw diberi tempoh masa sehingga l0 November 1885 untuk memberi jawapan.[6]
Raja Thibaw membalas dengan reaksi berikut:
(a) Bersetuju menerima wakil British.
(b) Meneruskan hubungannya dengan Perancis.
(c) Memberi hak perdagangan yang sama kepada semua kuasa Barat.British tidak puas hati dengan jawapan Raja Thibaw lalu mengisytiharkan perang ke atas Myanmar Hulu pada 11 November 1885. British berjaya menakluki Myanmar Hulu pada 1 Januari 1886.Kejayaan ini menyebabkan Myanmar menjadi tanah jajahan British sepenuhnya.[7]





[1] Ruslan Zainuddin dan Abd Sukor Yusuf,AceAhead Teks STPM Sejarah Malaysia dan Asia Tenggara (1800-2000)Penggal 3  Edisi Kemaskini, (Shah Alam: Oxford Fajar,2014) ,310.  
[2] Ong Loo Chen, Pra U Teks STPM Penggal 3, (Bandar Baru Bangi:Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.,2013),326.
[3] Ibid,326.
[4] Ong Loo Chen, Pra U Teks STPM Penggal 3, (Bandar Baru Bangi:Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.,2014),324.
[5] Ibid,325.
[6] Ong Loo Chen, Pra U Teks STPM Penggal 3, (Bandar Baru Bangi:Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.,2013),327.
[7]Ruslan Zainuddin dan Abd Sukor Yusuf,AceAhead Teks STPM Sejarah Malaysia dan Asia Tenggara (1800-2000)Penggal 3  Edisi Kemaskini, 311.

Huraikan peranan Raja Thibaw semasa pemerintahannya di Myanmar pada pertengahan abad ke-19 hingga awal abad ke-20.

Pengenalan
Raja Thibaw dilahirkan pada tahun 1858 di Mandalay, Myanmar. Raja Tihibaw merupakan anak Raja Mindon Min dengan Puteri Laungshe. Raja Thibaw mendalami ajaran agama Buddha di tokong sejak kecil lagi. Baginda pemerintah terakhir Dinasti Konbaung di Myanmar. Beliau memerintah antara tahun 1878-1885.
Politik dan pentadbiran
1.Hubungan dengan Perancis.
Menjalin hubungan dengan Perancis untuk mengekalkan kedaulatan negara.
Raja Thibaw ingin membeli senjata dari Perancis.
wakil Perancis akan ditempatkan di Mandalay
Frederic Haas menasihati Raja Thibaw supaya mengeratkan hubungan dengan British
menubuhkan bank di Mandalay kepada pihak Perancis. Pembinaan jalan kereta api dari Mandalay ke Toungoo adalah atas pembiayaan Perancis.
2.Hubungan dengan British.
Raja Thibaw mengamalkan pemerintahan yang keras dan anti kuasa asing.
British mendapat tahu tentang usaha Raja Thibaw tersebut. Duta British telah menemui dengan wakil Perancis, Fules Ferry dan menyatakan British akan menggunakan kekerasan ke atas Myanmar sekiranya pihak Perancis masih lagi terlibat dalam perkara senjata ini. Pihak Perancis telah memberi jaminan bahawa isu senjata tidak disentuh dalam perjanjian dengan Myanmar
Raja Thibaw tegas dengan pendirian tidak mahu menerima semula Residen British.

Ekonomi
menjalinkan perjanjian perdagangan dengan Perancis dan menghantar wakilnya, Atwinwun ke Paris untuk membuat perjanjian yang ditandatangani pada 1 Januari 1885.
Cuba mendapatkan kembali penguasaan ekonomi Myanmar dari British
Tindakan Raja Thibaw terhadap Syarikat Perdagangan Bombay-Myanmar
mengemukakan perkara terhadap syarikat tersebut:
(a) Mengeluarkan kayu jati melebihi dua kali ganda daripada yang
dibenarkan.
(b) Memberi rasuah kepada pegawai kerajaan.
(c) Tidak memberi upah yang sewajarnya kepada pekerja-pekerja Myanmar seperti yang dijanjikan.
Syarikat ini didenda sebanyak 23 juta rupee

British menganggap hukuman Raja Thibaw terhadap syarikat tersebut tidak adil lalu bersiap sedia untuk bertindak secara kekerasan terhadap Myanmar.
Kesimpulan
Raja Thibaw berusaha mempertahankan kedaulatan Myanmar Hulu.
Untuk memelihara kedaulatan Myanmar Thibaw menjalin hubungan dengan Perancis.

Baginda kalah dalam Perang British-Myanmar III pada 29 November1885 dan dibuang negeri ke India.

Peranan Diponegoro dalam Perang Jawa 1825-1830

OLEH- AHMAD BIN YAAKOB.
Latar Belakang
       Diponegoro merupakan putera sulung Hamengkubuwono III, seorang raja Mataram di Jogjakarta. Beliau lahir pada 11 November 1785 di Jogjakarta. Nama sebenarnya ialah Bendoro Raden Mas Ontowiryo.Apabila Hamengkubuwono III mangkat pada tahun 1814, Raffles telah melantik Djarot sebagai pemerintah Jogjakarta dengan gelaran Hamengkubuwono IV. Raffles berjanji akan melantik Diponegoro sebagai pemerintah Jogjakarta selepas kemangkatan Djarot.

       Apabila Djarot mangkat pada 1822, Raffles tidak berada di Pulau Jawa lagi kerana Belanda telah kembali semula selepas tamatnya Perang Napoleon. Belanda melantik putera Djarot yang baru berumur dua tahun sebagai pengganti dengan gelaran Hamengkubuwono V.
Diponegoro dilantik sebagai penasihat sahaja. Diponegoro banyak menghabiskan masa beribadat di Tegalraja. Beliau mendapat ilham untuk menyelamatkan tanah Jawa serta masyarakatnya. Pada tahun 1825, beliau memimpin Perang Jawa untuk menentang kekejaman dan penindasan Belanda di Pulau Jawa.
Peranan Diponegoro
 Membela nasib masyarakat peribumi
(a) Pembatalan kontrak penyewaan tanah oleh Van der Capellan
(i) Masyarakat peribumi Jawa tidak puas hati dengan tindakan Van der Capellan membatalkan kontrak penyewaan tanah yang diperkenalkan oleh Raffles.
(ii) Peraturan pembatalan diluluskan pada tahun 1823 yang menyebabkan semua penyewaan tanah yang melibatkan orang Eropah dengan pemimpin tempatan di Jogjakarta dan Surakarta dibatalkan. Malah ditetapkan wang sewaan dan wang pendahuluan mesti dipulangkan.
(iii) Apabila kontrak penyewaan tanah diperkenalkan oleh Raffles, kaum tani yang paling ditindas. Ini disebabkan tuan tanah telah mendapat wang pendahuluan daripada penyewa bangsa Eropah. Melalui bayaran wang pendahuluan, pengusaha berkuasa ke atas
tanah dan petani. Seringkali, petani ditindas oleh penyewa yang berusaha memaksimumkan keuntungan.
(iv) Dengan pembatalan kontrak penyewaan tanah, kaum tani sekali lagi tertindas. Tuan tanah dikehendaki membayar balik wang pendahuluan kepada pengusaha. Tuan tanah memaksa petani bekerja lebih keras untuk mendapatkan hasil yang lebih agar mereka dapat membayar balik wang pendahuluan kepada pengusaha.
(v) Golongan bangsawan juga berasa tidak puas hati dengan pembatalan kontrak sewa tanah.
(b) Pelbagai jenis cukai dikenakan ke atas masyarakat Jawa
(i) Selain membatalkan kontrak sewa tanah, Belanda juga mengenakan cukai ke atas tanah orang Jawa. Pemungut cukai kebanyakannya terdiri daripada orang Cina yang mengenakan cukai yang lebih tinggi daripada kadar yang ditetapkan oleh kerajaan. Sekali lagi, masyarakat Jawa tertindas.
(ii) Kerajaan Belanda juga mengenakan tol ke atas orang tempatan yang melalui tanah kerajaan untuk pergi ke ladang mereka di kawasan pedalaman dan balik dari ladang ke tanah kerajaan.
(iii) Tindakan pemungut cukai yang mengenakan kadar tol sesuka hati telah menambahkan kesengsaraan dan kesulitan mereka.
(iv) Pelbagai jenis cukai yang membebankan rakyat, misalnya cukai tanah, cukai rumah, dan cukai binatang ternakan.
(c) Penindasan orang Cina
(i) Orang Cina memberi pinjaman wang kepada orang Jawa dengan kadar faedah yang tinggi.
(ii) Orang Cina menjadi orang tengah dalam perdagangan garam. Mereka membelinya dengan harga yang murah dan menjualnya dengan harga yang tinggi.
Mempertahankan kesucian agama Islam
(a) Pembinaan jalan raya
(i) Keputusan Belanda untuk membina jalan raya melalui tanah perkuburan nenek moyang Diponegoro menyebabkan beliau mengisytiharkan perang jihad terhadap Belanda.
(ii) Belanda enggan mengiktiraf beliau sebagai ketua agama di Jawa. Sebagai wali Allah, Diponegoro bertindak menghalau orang kafir dari tanah Jawa.
(iii) Diponegoro dan masyarakat Jawa menganggap usaha Belanda ini mencabuli adat resam tempatan, tatasusila, nilai-nilai sosial, dan agama Islam.
(b) Peranan Diponegoro sebagai Ratu Adil
(i) Diponegoro ialah seorang yang kuat agama dan berusaha mempertahankan kesucian agama Islam.
(ii) Diponegoro melancarkan Perang jihad untuk memulihkan pemerintahan Islam di Jawa.
(iii) Masyarakat Jawa menyokong Diponegoro kerana mempercayai beliau ialah seorang Ratu Adil yang akan membela nasib dan membebaskan mereka daripada segala penindasan.
(iv) Belanda tidak mengakui Diponegoro sebagai pemimpin Islam di Jawa. Bagi masyarakat Jawa, tindakan ini menunjukkan Belanda tidak menghormati kepercayaan agama Islam.

Perjuangan Diponegoro dalam Perang Jawa (1825 - 1830)
(a) Diponegoro berjaya mendapat sokongan kaum tani, para ulama,golongan bangsawan, dan para bupati. Pengikut Diponegoro ialah Kyai Mojo, Kyai Hasan Besari, Sentot, dan Mangku Bumi. Mereka melancarkan Perang gerila terhadap orang Belanda.
(b) Pada mulanya, Diponegoro berjaya dalam pertempuran berhampiran Lengkong dan Delanggu. Diponegoro dilantik menjadi Sultan dengan gelaran "sultan Abdulhamid Cokro Amirulmukminin Sayidin Panotogomo Khalifatullah Tanah Jowo'. Gelaran tersebut jelas menunjukkan pengaruh agama Islam dalam Perang Jawa.
(c) Perang Jawa berlarutan selama lima tahun. Tentera Diponegoro mengalami kemerosotan apabila ramai daripada mereka mati kebuluran dan diserang penyakit.
(d) Orang kanan Diponegoro iaitu Sentot dan Mangku Bumi berpaling tadahmemihak kepada Belanda. Ini melemahkan perjuangan Diponegoro. Akhirnya, beliau bersetuju berdamai dengan Belanda. Belanda enggan mengiktiraf Diponegoro sebagai Sultan Surakarta dan Ratu Adil.
Kesimpulan
Pada 3 Mei 1830, Diponegoro dan rombongannya diberangkatkan dengan kapal Pollux ke Manado dan ditawan di benteng Amsterdam. Kemudian, mereka dipindahkan ke benteng Rotterdam di Makassar, Sulawesi Selatan.Pada 8 Januari 1855, Diponegoro meninggal dunia dan dimakamkan di kampung Jawa Makassar.
Diponegoro berjuang untuk agama dan bangsa, membela nasib kaum tani dan bangsawan, serta mempertahankan agama Islam.Beliau seorang tokoh nasionalis yang memimpin orang Jawa ke arah satu perjuangan menyelamatkan tanah air (tanah Jawa) daripada penjajahan orang kafir.

WAWASAN 2020

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
      Wawasan 2020 merupakan satu rangka tindakan konkrit bersifat jangka panjang yang menjadi panduan kepada pelbagai dasar lain yang lebih luas berkaitan pembangunan negara. Rangka tindakan ini menetapkan dengan jelas arah tujuan, cabaran dan sasaran negara untuk mencapai satu tahap kemajuan ekonomi yang diinginkan dalam jangka masa yang ditetapkan. Wawasan 2020 digubal berlandaskan keyakinan bahawa rakyat Malaysia yang berbilang kaum akan bersatu tenaga, berusaha dan bekerjasama ke arah mencapai matlamat yang digariskan oleh wawasan tersebut. Melalui wawasan ini, matlamat akhirnya adalah untuk menjadi sebuah negara maju. Mengikut sasaran yang ditetapkan pada tahun 2020, Malaysia akan menjadi sebuah negara yang benar-benar maju, bersatu, mampu berdikari, progresif dan makmur. Rakyat Malaysia pula berpeluang menikmati kehidupan yang lebih sempurna dalam sebuah masyarakat yang demokratik, bertolak ansur, bermoral, adil, mampu bersaing. Dinamik serta mempunyai daya ketahanan yang tinggi.[1]  

CABARAN WAWASAN 2020 DAN HALA TUJU NEGARA.
CABARAN PERTAMA
MEMBINA NEGARA BANGSA YANG BERSATU-PADU.
Malaysia memerlukan perpaduan antara kaum dan integriti peringkat wilayah dan nasional ke arah sebuah negara yang aman dan harmoni. Malaysia menjadi negara yang aman, berintegrasi pada peringkat wlayah dan kaum dengan rakyat hidup dalam harmoni, bekerjasama sepenuhnya secara adil serta didokong oleh satu bangsa Malaysia yang mempunyai kesetiaan politik  dan dedikasi kepada negara. Perpaduan yang menjadi cabaran pertama Wawasan 2020 merupakan asas kekuatan yang penting untuk kejayaan sesebuah negara.[2]

      Semua ini telah dilakukan melalui pelbagai dasar kerajaan sepanjang tiga dekad yang lalu. Antara strategi ialah  seperti Dasar Pendidikan Kebangsaan, Dasar Bahasa Kebangsaan Dasar Kebudayaan Kebangsaan dan Dasar Pembangunan Nasional[3].

CABARAN KEDUA
MEMBINA MASYARAKAT BERJIWA BEBAS, TENTERAM DAN BERKEYAKINAN.
Keyakinan terhadap diri, bangga dengan segala yang dicapai serta mampu menghadapi pelbagai masalah. Masyarakat Malaysia mesti dapat dikenali melalui usaha untuk mencapai kecermerlangan, sedar terhadap semua kemampuan yang ada, tidak mudah mengalah kepada sesiapa dan dihormati oleh rakyat negara lain.

      Dengan memiliki dan menghayati ciri-ciri di atas, rakyat Malaysia akan menjadi sebuah bangsa gagah yang sentiasa berusaha untuk memajukan negara sehingga dapat mengangkat martabat bangsa dan negara di persada antarabangsa. Strategi yang telah dilaksanakan ialah melalui Dasar Pendidikan Kebangsaan dengan memberi tumpuan kepada konsep pembelajaran sepanjang hayat, kemahiran insaniah serta sifat kreatif dan inovatif.
CABARAN KETIGA
MEMUPUK DAN MEMBINA MASYARAKAT DEMOKRATIK DAN MATANG.
Mewujud dan membangunkan masyarakat demokratik yang matang, mengamalkan satu bentuk persefahaman yang matang, demokrasi Malaysia berasaskan masyarakat yang boleh menjadi contoh kepada banyak negara membangun.    

      Amalan persefahaman yang matang dan prinsip demokrasi yang diamalkan oleh Malaysia dapat menjadi contoh kepada negara membangun yang lain. Suatu usaha perlu dipupuk untuk membina masyarakat yang matang dan dalam masyarakat yang berdemoratik akan diberi kebebasan untuk memilih kerajaan yang bakal memimpinnya. Kebebasan memilih untuk memberi peluang kepada perasaan yang tidak berpuas hati melalui saluran tertentu.
CABARAN KEEMPAT
MEWUJUDKAN MASYARAKAT YANG BERMORAL DAN BERETIKA.
Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika, di mana warganegaranya mempunyai nilai agama dan jiwa yang didorong oleh tahap etika yang paling tinggi. Seseorang yang beretika baik perlu mempunyai ilmu pengetahuan, kemahiran dan keinginan yang tinggi. Etika merupakan tingkah laku yang berkait rapat dengan kelakuan yang dibina berdasar tiga unsur iaitu ilmu, kemahiran dan pengetahuan.

      Ketiga-tiga unsur berperanan memupuk  dan melahirkan masyarakat Malaysia yang dinamik bagi meningkatkan hasil kerja yang cemerlang. Masyarakat yang patuh kepada amalan agama dan budaya yang cemerlang, keberkesanan pendidikan dan sistem kekeluargaan yang unggul akan melahirkan manusia yang beretika dan bermoral.[4]

CABARAN KELIMA
MEWUJUDKAN MASYARAKAT YANG MATANG, LIBERAL DAN BERTOLAH ANSUR.
Masyarakat yang matang dapat berfikir secara rasional dan tidak bertindak   secara melulu dalam keadaan apa sekalipun. Masyarakat yang liberal dapat membebaskan diri daripada fahaman yang sempit dan berfikiran terbuka untuk menerima segala perubahan serta pandangan orang lain.

      Masyarakat yang bertolak ansur pula digambarkan melalui kebebasan yang dianuti oleh setiap rakyat untuk mengamalkan adat resam, kepercayaan dan kebudayaan masing-masing tanpa menjejaskan kesetiaan kepada negara. Usaha untuk mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertolak ansur dapat dilihat melalui pelbagai peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Perlembagaan Persekutuan, sistem demokrasi yang menjadi amalan sejak merdeka.Kewujudan pelbagai parti politik berbilang bangsa serta melalui pelbagai dasar yang bertujuan mewujudkan keharmonian antara kaum.

MEWUJUDKAN MASYARAKAT YANG MAJU DAN SAINTIFIK
Masyarakat yang maju adalah sebuah masyarakat yang dapat menyerap segala perubahan yang berlaku di persekitarannya untuk membina dan mencapai kecemerlangan. Masyarakat yang maju tidak boleh berpisah daripada masyarakat saintifik Hal ini kerana penguasaan ilmu pegetahuan terutama ilmu yang berteraskan sains dan teknologi sering dijadikan ukuran kepada kemajuan sesebuah bangsa. Masyarakat maju dan saintifik adalah masyarakat yang mempunyai budaya ilmu yang dapat menjana produktiviti dan amalan kreatif serta inovatif.

      Malaysia seharusnya mempunyai daya perubahan tinggi dan memandang ke hadapan bukan sahaja sebagai pengguna teknologi, tetapi turut sama menyumbang kepada tamadun saintifik dan teknologi masa depan

MEWUJUDKAN MASYARAKAT BERBUDAYA PENYAYANG.
Masyarakat berbudaya penyayang merujuk kepada sistem sosial yang meletakkan kepentingan masyarakat melebihi melebihi kepentingan individu dan kebajikan insan yang tidak berkisar kepada negara atau individu, tetapi di sekeliling sistem kekeluargaan yang kukuh.

      Masyarakat penyayang sering dicirikan dengan kehidupan yang muafakat , saling memahami dan menghormati, bekersamadan saling membantu antara satu sama lain. Masyarakat penyayng tidak memiliki sifat individualistik tetapi meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri. Asas-asas yang kukuh  dalam pembinaan masyarakat penyayang dan budaya penyayang ialah kepathan kepada agama , nilai-nilai murni yang diwarisi daripada amalan tradisi dan institusi kekeluargaan.

      Kasih-sayang dalam masyarakat bermula daripada kasih-sayang yang terjalin dalam keluarga. Hubungan  baik sesama manusia amat ditekankan dalam agama. Budaya teradisi yang penuh dengan nilai-nilai murni perlu ditonjolkan dan dihayati semula untuk memupuk masyakat yang bersifat penyayang .

MENJAMIN MASYARAKAT YANG ADIL DAN SAKSAMA DALAM BIDANG EKONOMI.  
Pengagihan kekayaan negara dilaksanakan secara adil dan saksama dengan mewujudkan perkongsian secara bersama dalam kalangan semua semua rakyat dalam suasana ekonomi yang berkembang. Masyarakat yang dibentuk itu akan menghapuskan pengenalan kaum yang berdasarkan fungsi ekonomi yang diwarisi dari zaman penjajah serta kemunduran kaum dari sudut ekonomi

      Pada masa lalu, kerajaan telah melaksanakan pelbagai dasar seperti Rancangan Pembangunan lima Tahun, Rancangan Pembangunan Luar bandar , Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Pembangunan Nasional sebagai sebahagian daripada langkah  untuk menjamin keadilan ekonomi untuk semua dan pada masa yang sama untuk meningkatkan taraf hidup rakyat daripada semua lapisan kaum.

MEMUPUK DAN MEMBINA MASYARAKAT YANG MAKMUR.
Masyarakat yang makmur dikaitkan dengan masyarakat yang hidup dalam kemewahan dan mempunyai taraf hidup yang tinggi. Pada masa yang sama , tiada ahli masyarakat yang hidup melarat dalam kemiskinan. Pendapatan isi rumah dan pendapatan negara berada pada tahap yang tinggi. Bagi mencapai hasrat untuk menjadi masyarakat yang makmur, masyarakat Malaysia perlu mempunyai kekuatan ekonomi untuk bersaing, dinamik dan kental menghadapi pelbagai cabaran yang mendatang.[5]    


[1]Ruslan Zainuddin dan Abd Sukor Yusof, Ace Ahead Teks STPM Sejarah Malaysia Dan Asia Tenggara (1800-2000) Penggal 3 Edisi Kedua.(Shah Alam: Oxford Fajar, 2017),212.
[2] Ibid,237.
[3] “Wawasan 2020,” dalam Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah, (Bandar Baru Bangi: PST Enterprise, 2013),100.
[4] S.B.Teoh,Norizan Yusoff dan Nurul Huda Md Yusop, Sejarah STPM Penggal 3,181.
[5] Ruslan Zainuddin dan Abd Sukor Yusof, Ace Ahead Teks STPM Sejarah Malaysia Dan Asia Tenggara (1800-2000) Penggal 3 Edisi Kedua.,239.

Tuesday, November 7, 2017

Soalan 6 :Nilaikan sumbangan Macapagal dalam pembangunan Ekonomi Filipina pada pertengahan abad ke -20


Pengenalan  :
           
            Diosdado Macapagal Pangan dilahirkan pada 28 September 1910 di Lubao , Pampanga . Beliau mempunyai kelulusan dari Universiti Filipina dan Universiti Santo Thomas . Setelah tamat pengajian , Macapagal menjadi peguam  , ahli kongres , menjadi ahli Dewan Rakyat  dan pada tahun 1948 , beliau berkhidmat sebagai setiausaha kedua di Kedutaan Filipina di Washington DC. Macapagal juga merupakan wakil Filipina ke Perhimpunan  Agung Pertubuhan  Bangsa-Bangsa Bersatu sebanyak tiga kali . Macapagal dilantik sebagai Presiden Filipina ke -9 pada tahun 1961-1965 selepas berjaya mengalahkan Presiden Carlos P. Garcia . Beliau dipilih dari gabungan Parti Liberal dan Parti Progresif  . Beliau diberi gelaran “ The Incorruptable “ kerana kesungguhannya dalam membasmi amalan rasuah di Filipina . Sepanjang pemerintahannya terdapat pelbagai sumbangan yang dilaksanakan olehnya  untuk membangunkan ekonomi Filipina pada pertengahan abad ke-20
            Antara sumbangan Macapagal dalam pembangunan ekonomi Filipina pada pertengahan abad ke-20 ialah  memperkenalkan Program Reformasi Tanah  melalui Kanun Reformasi Tanah Pertanian 1963 . Tujuannya untuk memerangi kemiskinan di Filipina secara besar-besaran . Justeru itu , Macapagal telah melakukan reformasi dengan  memansuhkan penyewaan tanah apabila beliau menandatangani pemansuhan tersebut pada 8 Ogos 1963 . Matlamatnya ialah untuk menghapuskan amalan perhambaan terhadap penyewa tanah dengan memberikan kebebasan dan keselamatan kepada petani di tanah milik mereka . Walau bagaimanapun program reformasi tanah yang diperkenalkan oleh Macapagal ini menemui kegagalan  kerana menerima tentangan daripada kongres Filipina yang dikuasai oleh  Parti Nasionalis .
            Selain itu , dalam usahanya untuk membangunkan Filipina dalam bidang ekonomi , Macapagal juga telah menghapuskan kawalan pertukaran mata wang dan membenarkan peso Filipina diapungkan di pasaran pertukaran mata wang supaya ia bergerak mengikut pasaran pertukaran wang asing . Selepas bekerja selama 20 jam berturut-turut , Presiden Macapagal berjaya menandatangani  Dekri Bank Negara yang memansuhkan  kawalan pertukaran dan mengembalikan Filipina kepada ekonomi laissez faire pada  21 Januari 1962 .  Melalui dasar kewangan  ini , berjuta-juta peso dapat dipungut setiap tahun oleh Kerajaan Macapgal .
            Sumbangan Macapagal yang seterusnya dalam pembangunan ekonomi Filipina ialah  dengan memberi penekanan kepada sektor  pertanian dan memajukan bidang perindustrian . Contohnya Macapagal  menekankan  tanaman  seperti kelapa kering ,  tebu , abaka  , tembakau dan nanas sebagai hasil eksport Filipina . Macapagal juga bertindak meningkatkan keluaran bahan makanan bagi menampung keperluan penduduk untuk mengelakkan Filipina mengimport makanan daripada luar negara . Hasilnya pengaliran peso keluar negara berjaya dielakkan . Manakala dalam bidang industri  ,  Macapagal  memajukan industri ringan , pembungkusan dan pemasangan  serta  insustri besi dan keluli . Malahan  Kerajaan Macapagal  juga telah mengasingkan industri gula dan kelapa melalui penubuhan  lembaga  Kelapa Filipina . Hal ini disebabkan kedua-dua industri ini  menjadi  penyumbang utama  dalam  hasil eksport Filipina .
            Di samping itu , Presiden Macapagal juga mewujudkan Pentadbiran Pekerjaan Asas ( PPA ) bagi menyelesaikan masalah pengangguran yang juga merupakan salah satu masalah utama semasa pentadbirannya . Kerajaan Macapagal menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat Filipina bagi membolehkan mereka keluar daripada belenggu kemiskinan . Impaknya Macapagal berjaya menjadikan rakyat Filipina menjadi lebih produktif dalam ekonomi.
            Sumbangan Macapagal yang berikutnya dalam pembangunan ekonomi Filipina pada pertengahan abad ke-20 ialah melalui program yang dipanggil  “ kembali kepada perusahaan bebas dan swasta . Melalui program ini , pembangunan ekonomi Filipina berada di tangan usahawan swasta dengan campur tangan kerajaan yang minimum . Oleh itu , Macapagal telah mewujudkan undang-undang Perdagangan Runcit Kebangsaan . Undang-undang ini berjaya membolehkan ahli perniagaan Filipina memecah monopoli ahli perniagaan asing yang menguasai perdagangan runcit Filipina selama ini .
            Akhirnya , sumbangan Macapagal dalam pembangunan ekonomi Filipina boleh dilihat melalui Progaram Bersepadu Lima Tahun . Tujuannya untuk pemulihan ekonomi , membela rakyat biasa dan mewujudkan asas yang kukuh untuk masa depan . Contohnya salah satu janji kempen utama Macapagal ialah untuk membersihkan rasuah dalam kerajaan . Oleh itu , setiausaha kehakiman iaitu Jose W.Diokno. telah disiasat atas tuduhan mengelakkan cukai , penyeludupan dan tidak mengisytihatrkan duti import dan rasuah oleh pegawai-pegawai awam . Hasil daripada program ini Macapagal berjaya meningkatkan ekonomi Filipina dengan mencatat KDNK 5.15 %  setahun .
            Kesimpulannya Macapagal banyak memberi sumbangan dalam menjayakan pembangunan ekonomi Filipina pada pertengahan abad ke-20 . Namun begitu , beberapa dasar ekonominya gagal dilaksanakan secara optimum kerana mendapat bantahan daripada ahli-ahli kongres yang dikuasai oleh Parti Nasionalis pimpinan Ferdinand Marcos . Walau bagaimanapun Macapagal berjaya membawa keluar Filipina daripada mengalami zaman inflasi apabila KDNK    meningkat  semasa pemerintahannya . Pada tahun 1965 , Macapagal tewas kepada Ferdinand Marcos dalam pertandingan pemilihan semula jawatan Presiden Filipina .


 SUMBER-
SKEMA PEPERIKSAAN  PERCUBAAN  STPM SEJARAH PENGGAL 3 2017 TERENGGANU

Soalan 5“ Pendudukan Jepun dari tahun 1941 -1945 di Myanmar telah mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di Myanmar . “ Jelaskan



A.    PENGENALAN.

1.      Jepun menyerang negara-negara Asia Tenggara mulai tahun 1941 selaras dengan dasar imperialismenya. Semua negara Asia Tenggara kecuali Thailand ditawan oleh Jepun antara tahun 1941-1945.
2        Jepun melaksanakan pelbagai dasar dalam bidang politik, ekonomi dan sosial di negara-negara yang didudukinya . Salah satu negara yang terlibat aialah Myanmar . Dasar-dasar yang dilaksanakan oleh Jepun ini mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di Myanmar . Selain itu , terdapat juga faktor-faktor lain yang mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di Myanmar .

B.     ISI

1. Dasar pentadbiran Jepun dari segi politik.

a)      Jepun membentuk Tentera Kemerdekaan Myanmar sebagai satu pertubuhan untuk menyatukan para nasionalis dengan harapan dapat membentuk pentadbiran Myanmar yang merdeka.
b)      Jepun menubuhkan Jawatankuasa Pentadbiran Pusat yang diketuai oleh Dr. Ba Maw. Usaha ini bertujuan untuk memberi keyakinan kepada nasionalis tempatan bahawa mereka diberi peluang untuk mentadbir Negara sendiri.
c)      Pada 1 Ogos 1943, Jepun memberi kemerdekaan kepada Myanmar dan Dr. Ba Maw dilantik sebagai Perdana Menteri kerajaan bersama kabinetnya. Perlembagaan baharu diisytiharkan. Nasionalis tempatan seperti Thakin Mya dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri, Aung San dilantik sebagai Menteri Pertahanan, Than Thon sebagai Menteri Pembekalan dan Pengangkutan, dan Thakin U Un sebagai Menteri Hal Ehwal Luar Negeri.
d)     Jepun menyerahkan jawatan Timbalan Pesuruhjaya di peringkat daerah kepada orang tempatan. Jepun mengamalkan pemerinthan bercorak ketenteraan dan menggalakkan penduduk tempatan terlibat dalam ketenteraan.
e)      Jepun bertindak menyatukan kesemua parti politik di Myanmar dalam gabungan yang dikenali sebagai Doboma Siyetha Asiayone. Gabungan ini kemudiannya dipanggil Maha Bama Asiayone.
2. Bagaimana ia mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di Myanmar
i.        Kemenangan dan slogan Jepun.
a.       Kemenangan Jepun memusnahkan tanggapan dalam kalangan rakyat Mynmar bahawa British ialah sebuah kuasa yang kuat. Kemenangan tersebut telah memberi kesedaran bahawa mereka juga mampu bangkit dan berjaya mengambil alih tanah air sendiri.
b.      Slogan “Asia untuk orang Asia” dan rancangan “Kawasan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya” telah membangkitkan semangat kebangsaan untuk membebaskan Negara daripada belenggu penjajah dan mengukuhkan usaha untuk menghapuskan pengaruh dan kebudayaan Barat. Nasionalis mula sedar bahawa Jepun bercita-cita mengeksploitasi ekonomi dan menjajah Negara-negara Asia Tenggara melalui slogan mereka itu.
ii.      Pentadbiran Jepun.
a.       Walaupun Jepun melibatkan pemimpin tempatan dalam pentadbiran Myanmar tetapi pentadbiran tersebut adalah di bawah kongkongan Jepun. Ini disebabkan kuasa pemimpin Myanmar, iaitu Dr. Ba Maw amat terhad.
b.      Kuasa pemerintahan sebenar dalam tangan pemimpin Jepun iaitu Dr. Gotawa, bekas ahli Jemaah Menteri di Tokyo yang menjadi Penasihat Tertinggi kerajaan Myanmar ketika itu.
c.       Jepun hanya menyerahkan jawatan seperti Timbalan Pesuruhjaya di peringkat daerah kepada orang tempatan. Bidang kuasa Timbalan Pesuruhjaya di peringkat daerah hanya meliputi hal-hal umum dan tidak penting.
d.      Selaras dengan pemerintahan bercorak ketenteraan, Jepun menggalakkan penduduk tempatan melibatkan diri dalam kegiatan dan latihan ketenteraan. Latihan seperti ini memberi kesan mendalam terhadap masyarakat tempatan Myanmar. Pembentukan Tentera Kebangsaan Myanmar di bawah Aung San dan Ne Win telah menyemarakkn lagi semangat dan keazaman mereka untuk berjuang menuntut kemerdekaan Burma.
e.       Pengisytiharan kemerdekaan Myanmar oleh Jepun telah menguatkan lagi kezaman para nasionalis tempatan untuk mendapatkan kemerdekaan Myanmar daripada British selepas Perang Dunia Kedua. Peluang pentadbiran dalam kerajaan baharu memberi latihan  pentadbiran dan keyakinan kepada para nasionalis untuk mentadbir negara sendiri tanpa bantuan pihak Jepun mahupun British.
f.       Walaupun kerajaan yang dibentuk di bawah Dr. Ba Maw merupakan kerajaan boneka sahaja, namun pengalaman yang mereka peroleh dapat mengukuhkan keyakinan mereka dalam menentukan nasib Negara selepas Jepun menyerah kalah dan selepas kedatangan semula British.
iii.    Hubungan sulit dengan British
a.       Kemerdekaan yang diberikan oleh Jepun tidak bermakna kerana tentera Jepun masih berkuasa.
b.      Golongan Thakin di bawah pimpinan Aung San telah menentang Jepun. Apabila Jepun menubuhkan Tentera Kemerdekaan Myanmar, Aung San telah menggunakan sebagai saluran menentang Jepun.
c.       Aung San bergerak secara sulit menjalinkan hubungan dengan orang Karen di bawah pimpinan Hanson Kya Doe. Mereka membuat hubungan dengan pegawai tentera British, iaitu Major H.P. Seagrim.
iv.     Gerakan bawah tanah
a.       Kekejaman dan penderitaan semasa pendudukan Jepun melahirkan semangat anti-Jepun. Nasionalis tempatan telah bersatu dibawah Liga Pembebasan Rakyat Anti-Fasis yang dipimpin oleh Aung San. LPRAF akhirnya menjadi sebuah pertubuhan berpengaruh dalam menuntut kemerdekaan Negara.
b.      Aung San dan pemimpin Thakin yang lain menentang Jepun secara berpura-pura bekerjasama dengannya. Selaku Menteri Pertahanan dalam kabinet Jepun, Aung San mendapat bantuan Than Thon untuk membentuk Tentera Kemerdekaan Myanmar yang anti-Jepun.
c.       LPRAF menentang Jepun dengan menjalankan sabotaj dan gerakan bawah tanah. Penentangan terhadap Jepun bertujuan untuk menubuhkan Negara Myanmar yang berdaulat. Golongan penentang memusnahkan beberapa kawasan strategik secara gerakan gerila.
d.      Mulai bulan Mac 1945, LPRAF bekerjasama dengan British dan menentang Jepun secara terbuka.
3. Faktor-faktor Lain
Masalah Ekonomi

Ekonomi Myanmar telah dieksploitasi oleh Jepun demi kepentingan Jepun sendiri. Nilai matawang Myanmar jatuh mendadak dan membawa kepada kadar inflasi yang  tinggi kerana kekurangan bahan keperluan. Jepun telah mencetak “duit pokok pisang” tanpa had. Jepun juga tidak mengeksport beras sebaliknya mengimport barang keperluan lain. Keadaan ini menyebabkan perdagangan antara bangsa terputus dan rakyat hidup dalam kemiskinan. Jelas bahawa kesemua kesengsaraan ini disebabkan oleh pendudukan Jepun.

  Masalah sosial

Pendudukan Jepun di Myanmar telah menyebabkan kebuluran, penderitaan dan wabak penyakit. Jepun juga menggalakkan penggunaan bahasa minoriti. Ini membawa konflik antara kaum majoriti dan minoriti di Myanmar. Mereka sedar akan muslihat dan kekejaman Jepun. Kesemua masalah sosial ini juga wujud disebabkan oleh pendudukan Jepun.

C.    KESIMPULAN.

1.      Sebagai kesimpulan, dapatlah dikatakan bahawa pendudukan Jepun di Myanmar memang mempengaruhi perkembangan nasionalisme di Myanmar . Tindakan Jepun memberi latihan politik, pentadbiran dan ketenteraan adalah titik tolak  untuk Rakyat Myanmar membentuk kerajaan sendiri. Akhirnya para nasionalis Myanmar hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap Jepun dan mengambil langkah dengan menjalinkan kerjasama dengan British bagi mendapatkan kemerdekaan Myanmar.


 SUMBER-
SKEMA PEPERIKSAAN  PERCUBAAN  STPM SEJARAH PENGGAL 3 2017 TERENGGANU