Rangka
Pengenalan
Sebelum merdeka terdapat lima
jenis sistem pendidikan iaiatu Sekolah Melayu, Cina, Tamil, Inggeris dan
Sekolah Agama.
Sistem pendidikan vernakular
pula terdiri dari Sekolah Melayu, Cina , Tamil dan Inggeris.
Kesemua sekolah ini mempunyai
sukatan pelajaran dan bahasa pengantar yang berbeza kerana penjajah tidak
berminat untuk membangun dan menyatupadukan rakyat melalui pendidikan.
Sistem pendidikan di Tanah
Melayu
1.Sekolah Melayu
Pendidikan agama
Sebelum pendidikan Melayu
sekula diperkenalkan oleh Inggeris pendidikan orang Melayu berbentuk agama dan
penggunaan Bahasa Arab diutamakan.
Pelajar diajar membaca kitab,
al-Quran, Fardu Ain dan selok belok agama.
Tempat belajar di surau,
madrasah dan masjid.
Tenaga pengajar imam atau
guru-guru agama bergelar haji, berketurunan Sayid atau Syeikh.
Terdapat sekolah pondok di
Kedah, Kelantan, Terengganu. Melanjutkan
pelajaran ke Timur Tengah.
Awal 1800 Abdulah Munsyi
memperkayakan bahasa Melayu dengan menterjemah buku-buku Arab ke Bahasa Melayu.
Sekolah Melayu
1821 Sekolah Melayu Gelogur,
cawangan Penang Free School yang diasaskan oleh R.S Hutching
1885 Sekolah Melayu Bayan ,
Pulau Pinang.
1856 dua buah sekolah
vernakular Melayu dibuka di Singapura di Teluk Belanga dan Kampung Gelam.
Peringkat awal sambutan
terhadap sekolah sekular Melayu tidak memuaskan kerana menganggap sekolah
sekular bertentangan dengan agama Islam.
A.M Skinner mencantum sistem
pendidikan Melayu dengan dengan Sistem Pendidikan
Ciri-ciri sekolah Melayu
Hanya peringkat sekolah rendah
sahaja iaitu Darjah 1 hingga Darjah 4.
Menurut Awang Had Salleh tujuan
penubuhan sekolah Melayu ialah untuk mengekalkan kestabilan politik,
mengekalkan orang Melayu sebagai petani dan nelayan dan tinggal di kampung, menghasilkan budak pejabat dan kerani rendah,
menghapuskan buta huruf supaya orang Melayu tidak tertipu dalam masyarakat
berbilang kaum.
2.Sekolah Vernakular Cina
Ciri-ciri sekolah Vernakular
Cina.
Peringkat awal dikelola
mubaligh Kristian dan kaum Cina sendiri.
1815 Sekolah Cina pertama
dibuka di Melaka oleh Persatuan Mubaligh London Melaka.
Orang Cina sifat Yap Ah Loy, Cheng Soo Leong dan Phua Choon
Hiong mendirikan sekolah Cina di NNS dan NNM yang lain.
Peringkat awal sekolah Cina
dikelola orang persendirian atau badan sukarela dan bersifat bebas.
3.Sekolah Vernakular
Tamil
British tidak mengambil berat
tentang pendidikan orang India. Pendidikan Tamil secara formal di Tanah Melayu
dimulakan oleh orang perseorangandan pertubuhan masyarakat India.
Perkembangan sekolah vernakular
Tamil dipengaruhi oleh perkembangan ekonomi di Tanah Melayu. Orang India
berhijrah secara beramai-ramai untuk bekerja di ladang kopi, tebu, kelapa, dan
getah. Sekolah-sekolah Tamil didirikan di kawasan ladang di Seberang Perai,
Pulau Pinang, dan Johor.
Sekolah-sekolah di ladang
bermutu rendah dan menghadapi masalah kekurangan kemudahan dan guru yang
berkelayakan. Lazimnya, guru-guru di sekolah ladang terdiri daripada kangani,
penyelia ladang, atau buruh yang secara kebetulan tahu membaca.
Bahasa pengantar yang digunakan
ialah bahasa Tamil dan kadangkala bahasa Telegu, Malayalam, Punjabi, atau Hindi.
Buku teks sekolah India dibawa dari India.
Ianya mencerminkan sukatan pelajaran yang berunsur keindiaan.
Pada tahun 1912, British
memperkenalkan Undang-undang Buruh yang mewajibkan pengusaha ladang menyediakan
sekolah dan guru untukanak-anak pekerjanya. Keadaan ini menyebabkan bilangan
sekolah Tamil bertambah.
Terdapat juga sekolah Tamil
yang didirikan di bandar seperti Sekolah Thamboosamy Pillai dan Sekolah
Vivekananda di Kuala Lumpur.
Golongan India yang kaya mampu
menghantar anak mereka ke sekolah Inggeris. Hal ini membawa kepada jurang
perbezaan antara orang India berpendidikan Inggeris dan berjaya dalam kerjaya
dengan orang India yang miskin dan terpaksa kekal sebagai buruh di ladang atau
di pelabuhan.
Sekolah Aliran Inggeris
Sekolah Inggeris menyediakan
pelajaran bagi semua kaum di Tanah Melayu.
Sekolah-sekolah ini diusahakan
oleh mubaligh Kristian dan badan-badan awam.
Tujuan kerajaan mengadakan
sekolah Inggeris adalah supaya penduduk tahu membaca, menulis, dan mengira.
Walau bagaimanapun, pentadbiran British memerlukan ramai kerani dan pegawai
rendah tempatan yang mempunyai kemahiran berbahasa Inggeris.
Sekolah Inggeris yang pertama
didirikan di Negeri-negeri Selat digelar Sekolah Free. Sekolah ini digelar
sedemikian kerana terbuka kepada semua kaum. Sekolah Inggeris yang pertama di
Tanah Melayu ialah Penang Free School yang ditubuhkan pada tahun 1816. Tujuan
penubuhan sekolah tersebut adalah untuk melahirkan satu golongan pegawai yang
cerdik, tekun, dan jujur.
Sekolah Inggeris dibahagikan
kepada sekolah perempuan dan sekolah lelaki. Kelas yang lebih tinggi akan
mengajar kemahiran pertukangan seperti pertukangan kayu, membuat kasut, dan
pakaian.
Sekolah Inggeris yang lain
ialah Malacca Free School (1826) dan Singapore Free School (1834). Sekolah
Inggeris yang pertama didirikan akibat desakan orang ramai ialah Victoria
Institution, Kuala Lumpur. Sekolah tersebut ditubuhkan pada tahun 1893
bersempena perayaan Jubli Intan pemerintahan Ratu Victoria. Jumlah murid pada
peringkat awal ialah 150 orang kanak-kanak lelaki. Pada tahun 1925, sekolah ini
dijadikan sekolah kerajaan dan kemudian dipindahkan ke Bukit Petaling pada tahun
1929.
Terdapat sekolah Inggeris yang
ditubuhkan oleh badan mubaligh Kristian seperti Pertubuhan Mubaligh London, Mubaligh
Methodist Amerika, Gereja Anglican dan Gereja Roman Katolik Sekolah-sekolah ini
berkembang apabila mendapat bantuan dari kerajaan British.
Sumbangan penting sekolah
mubaligh ialah kejayaan memberikan pelajaran kepada kanak-kanak perempuan. Mereka
berjaya menyakinkan ibu bapa untuk menghantar anak perempuan mereka ke sekolah.
Pada akhir tahun1947, terdapat kira-kira 33 buah sekolah mubaligh untuk
kanak-kanak perempuan.
Antara sekolah mubaligh bagi
kanak-kanak perempuan ialah Sekolah Perempuan Methodist Senior, Kuala Lumprzr.
Sekolah ini diserahkan kepada pihak mubaligh Methodist Amerika kerana masalah
kewangan dan kesukaran untuk mendapatkan tenaga pengajar. Terdapat juga
sekolah-sekolah mubaligh untuk kanak-kanak lelaki seperti, Sekolah Lelaki
Katolik di Pulau Pinang dan St. John Institution di Kuala Lumpur.
Mata pelajaran seperti nahu Inggeris,
Sejarah, dan Geografi diajar di sekolah Inggeris dalam tahun ketiga. Mata
pelajaran Sejarah yang diajar berdasarkan Sejarah Rom atau Britain. Sekolah
perempuan Inggeris memberi penekanan kepada kelas jahitan, memasak, dan muzik Setelah
Biasiswa-Biasiswa Negeri (1863), Biasiswa Queen (1885), dan Sijil Cambridge
(1891) diperkenalkan, barulah sekolah Inggeris mempunyai sukatan pelajaran yang
seragam.
Sekolah Inggeris kemudiannya dimajukan menjadi
sekolah rendah dan menengah. Sekolah rendah menyediakan pelajaran selama tujuh
tahun bermula dengan Darjah Rendah Satu dan Dua, dan diikuti oleh Darjah Satu
hingga Lima. Sekolah Menengah pula menyediakan pelajaran selama empat tahun,
iaitu Darjah Enam hingga Kelas Sijil Persekolahan. Murid-murid dalam Darjah
Lima boleh mengambil peperiksaan khas, iaitu Sijil lunior Cambridge.
Mata pelajaran utama yang diajar ialah
bahasa Inggeris, Sejarah,Kesusasteraan Inggeris, Matematik Permulaan, Ilmu
Kesihatan, dan Ilmu Alam. Mata pelajaran lain turut ditawarkan tetapi
bergantung kepada kemudahan yang terdapat di sekolah tersebut. Misalnya,
Raffles Institution telah memulakan kelas Sains mulai tahun tgzg. Kelas Sains
diadakan pada hari Sabtu dan waktu petang untuk murid dari sekolah lain.
Contohnya, murid dari Sekolah Tinggi Bukit Mertajam akan pergi ke Penang Free
School pada setiap hari Sabtu untuk menghadiri kelas sains.Sukatan pelajaran di
sekolah Inggeris berdasarkan sukatan pelajaran sekolah
menengah di England. Murid dari
sekolah Inggeris mempelajari Sejarah dan Geografi British serta Kesusasteraan
Inggeris yang tidak berkaitan dengan orang Asia.
Kesimpulan
Secara keseluruhan terdapat
lima jenis pendidikan sebelum merdeka. Sistem pendidikan verkular pula terdiri
dari sekolah Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris yang mempunyai sukatan pelajaran
yang berbeza dan bahasa pengantar
berbeza.
Tetapi kerajaan British
mempunyai dasar berbeza terhadap setiap jenis sekolah.
No comments:
Post a Comment