Pages

Monday, June 2, 2014

SUKATAN PELAJARAN SEJARAH STPM PENGGAL 3

SEJARAH MALAYSIA DAN ASIA TENGGARA (1800-2000)
BAHAGIAN A: SEJARAH MALAYSIA
TEMA 1
1.1 Institusi pemerintahan
1.1.1 Raja –konsep dan peranan raja   
1.1.2 Konsep, hierarki dan peranan pembesar.
1.2 Hukum adat dan undang-undang.
  1.2.1 Hukum adat
Bentuk dan pelaksanaan
i.Adat Perpatih.
ii.Adat Temenggung.
   1.2.2 Undang-Undang pada abad ke-19
Prinsip-prinsip umum
i.Undang-Undang 99 Perak.
ii.Undang-Undang Tubuh Johor.
1.3 Sistem Sosial abad ke-19
Konsep dan susun lapis masyarakat.
Peranan golongan pemerintah dan golongan yang diperintah.
1.4 Sistem ekonomi sara diri dan Komersial.
Menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional  STPM P32013
Ciri-ciri  ekonomi komersial.                                   

TEMA 2
2.Transfomasi masyarakat
2.1 Perluasan kuasa asing abad ke-19 hingga 20
      Faktor-faktor dan cara perluasan kuasa asing di Negeri-Negeri Melayu Sabah dan
      Sarawak pada abad ke-19-20.      
     Campur tangan di Perak dan Selangor
     Sistem Residen di Pahang dan Negeri Sembilan.
     Perluasan kuasa British di Negeri Melayu Utara.
     Iperialisme Barat di Sabah dan Sarawak
     Faktor-faktor kemerdekaan Johor sehingga 1914.
2.2 Penentangan terhadap kuasa asing.
1.Dol Said di Naning.
2.Penentangan Pembesar Perak
3.Penentangan Datok Bahaman di Pahang.
4.Penentangan terhadap pentadbiran Brooke di Sarawak
5.Penentangan di Kompeni Berpiagam di Sabah.
6.Penentangan di Terengganu.
7.Penentangan Tok Janggut di Kelantan.

2.3 Pengubahsuaian dalam pentadbiran , ekonomi dan pendidikan
Perubahan dalam pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak.
; Sistem Residen 1870an-1895.
Perubahan dan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, sabah dan Sarawak.
Perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak.

2.4 Masyarakat pelbagai kaum pada abad ke-19-20
Perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak.

3. Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

3.1 Gerakan nasionlisme

No comments:

Post a Comment